Zespół Szkół Zawodowych Nr 1
im. mjr. Henryka Dobrzańskiego
w Bychawie

Chorwacka przygoda „Hubala”.

Po roku  oczekiwania z powodu pandemii, w tym, roku szkolnym mogliśmy wreszcie rozpocząć nasz projekt Erasmus +. Pierwsze spotkanie odbyło się w Hiszpanii w listopadzie 2021r. i była to mobilność przeznaczona dla nauczycieli. Teraz w wyjeździe wzięli udział również uczniowie Michał Pawelec, Jarosław Golan, Jędrzej Duda, Mateusz Skoczylas, Mateusz Malec i Piotr Tylus oraz nauczycielki Katarzyna Maciejczyk, Anna Korba i Joanna Mendykowska. W chorwackiej stolicy Zagrzebiu spotkali się nasi przyjaciele i partnerzy projektu z Hiszpanii, Chorwacji, Turcji i Włoch, aby realizować zadania i założenia projektu.

Linigra – prywatne liceum było miejscem, w którym rozpoczęliśmy warsztaty związane z drugą mobilnością „ Tolerancja zwycięży”, w ramach projektu „ Dance with me”. Wszyscy partnerzy zostali niesamowicie ciepło przyjęci przez uczniów liceum, nauczycieli i dyrekcję. Chorwaccy uczniowie przygotowali krótką prezentację na temat Chorwacji, Zagrzebia i swojej szkoły, aby wszyscy mogli zapoznać się z miejscem, w którym jesteśmy. Ponieważ była to pierwsza mobilność z uczniami wszystkie kraje partnerskie przedstawiły swoje kraje, szkoły a nawet tańce. Zaprezentowaliśmy układ poloneza, w wykonaniu uczniów i nauczycieli naszej szkoły, który przygotowaliśmy przed wyjazdem.  Zwiedzanie szkoły, rozmowy z uczniami, nauczycielami, poznanie chorwackiego systemu oświaty uzmysłowiło nam jak wiele wspólnych cech posiadamy. Prezentacje o tradycyjnych strojach chorwackich, festiwalach i wydarzeniach, które odbywają się w całym kraju, rodzajach tańca i instrumentach muzycznych były głównym aspektem tego dnia. Zorganizowany Quizz Kahoot przeprowadzony przez uczennice zweryfikował i sprawdził wiedzę naszą o tym czego dowiedzieliśmy się. Zakończeniem tego dnia były warsztaty taneczne w KUD „Frankopan”Remete. Nauczyliśmy się tradycyjnego tańca z regionu Prigorje i zaśpiewali piosenkę” Krici, krici, ticek”. Nie było to takie proste, ale świetnie bawiliśmy się. Drugiego dnia kontynuując nasze warsztaty spotkaliśmy się przed chorwackim Teatrem Narodowym, gdzie zostaliśmy zapoznani z jego historią i wieloma aspektami z nim związanymi. Kolejnym punktem było Muzeum Etnograficzne gdzie obejrzeliśmy wystawę tradycyjnych strojów i nakryć głowy. Najlepszy przewodnik wycieczek po Zagrzebiu Purgerica, był odpowiedzialny za popołudniowe zajęcia. Opowiedziała nam wiele ciekawych  i niesamowitych historii o Zagrzebiu, o których nawet miejscowi nie wiedzą. Odwiedziliśmy wiele miejsc istotnych dla kultury Zagrzebia i Chorwacji: Kościół Św. Marka, Kamienna Brama, Katedra Wniebowzięcia NMP, Górne miasto. Wieczorny czas spędziliśmy w Bowling Club, gdzie w miłej, przyjacielskiej atmosferze spędziliśmy naprawdę przyjemne chwile. Ale była to również impreza konkurencyjna. Polska była nie do pokonania zajmując czołowe miejsca. Trzeciego dnia naszej mobilności mieliśmy okazję zobaczyć Chorwację w całej okazałości uczestnicząc w wycieczce nad Jeziora Plitwickie, miejsce wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Docierając na miejsce mogliśmy cieszyć się słońcem i spokojna atmosferą. Bajkowy spacer pośród dzikiej przyrody, gdzie tamtejsze jeziora zachwycały nas barwą turkusowej i zielonej wody zrobiły na nas niesamowite wrażenie. Ze względu na różnice wysokości pomiędzy poszczególnymi jeziorami woda przelewa się widowiskowymi wodospadami. Trasy prowadzące przez drewniane pomosty łączące jeziora i wodospady, dawały możliwość podziwiania nie tylko wspaniałych krajobrazów ale również świata podwodnego.  Po spacerze i zrobieniu wielu zdjęć udaliśmy się na przejażdżkę łodzią mogąc dalej podziwiać to urokliwe miejsce w którym znaleźliśmy się.  Ostatniego dnia naszego pobytu zwiedziliśmy zoo i piłkarski stadion. Na miejsce finałowej kolacji i zamknięcia mobilności nasi gospodarze wybrali Hotel Diplomat/Big Mamma Pub. Oficjalnie dyrektor szkoły Linigra zakończył mobilność wręczając wszystkim uczestnikom certyfikaty mobilności. Nauczyciele odbyli spotkanie robocze związane z przygotowaniem do mobilności we Włoszech. Uroczysta kolacja i zajęcia w stylu samby sprawiły, że jeszcze bardziej zawiązały się przyjaźnie pomiędzy uczestnikami. Niezależnie od kraju ,z którego pochodziliśmy połączyła nas muzyka i salsa, przy której wyśmienicie wszyscy się bawili.  .Pod koniec wieczoru wszystkim było smutno, że się rozstajemy, ale cieszymy się, że przed nami kolejne mobilności i niedługo znowu się spotkamy.