Zespół Szkół Zawodowych Nr 1
im. mjr. Henryka Dobrzańskiego
w Bychawie

Spacer po Bychawie.

15 maja 2024 roku uczennice klasy II TUF wraz z wychowawczynią p. Joanną Mendykowską wzięły udział w nietypowej lekcji, której celem było  poznanie historii i zabytków Bychawy, a także walorów turystycznych naszej małej ojczyzny. Ponadto ukazanie korzyści płynących ze spaceru jako najprostszej formy aktywności fizycznej i propozycji formy spędzania czasu wolnego.

Naszym przewodnikiem był pan Marek Kuna – geograf, regionalista,  a także autor książki o Bychawie „Z Włóczykijem Bychawskim wędrówki niedalekie…”.

Spacer rozpoczęliśmy w centrum Bychawy przed Urzędem Miasta i Gminy, gdzie m.in. usłyszałyśmy o historii powstania naszego miasteczka i postaciach najbardziej zasłużonych dla Bychawy takich jak Ks. Antoni Kwiatkowski. W Izbie Regionalnej, która mieści się w budynku dawnej Spółdzielni “Jedność”, obejrzałyśmy dawne sprzęty i wyposażenie gospodarstwa domowego. Następnym punktem na naszej trasie była Synagoga wzniesiona w końcu XIX w. i nieopodal znajdujący się kirkut. Kościół pw. Jana Chrzciciela w Bychawie i czworoboczna drewniana dzwonnica z 1862 roku były kolejnymi miejscami, które zwiedziliśmy. Następnie udaliśmy się nad zalew i ruiny pałacu wzniesionego przez Mikołaja Pileckiego w I poł. XVI wieku. W tym urokliwym miejscu  poznałyśmy  historię zamku i jego kolejnych właścicieli, a także z zainteresowaniem  wysłuchałyśmy legendy o białej damie tam mieszkającej.

Bychawski zalew z wysepką pośrodku i łowiskiem specjalnym jest doskonałym miejscem wypoczynku i relaksu na łonie przyrody. O tej porze roku jest tam szczególnie pięknie, a soczysta zieleń drzew i traw, kolorowe wiosenne kwiaty, grążel żółty unoszący się na wodzie, piękna słoneczna pogoda i wspaniałe widoki zachwyciły nas i dostarczyły wielu pozytywnych wrażeń.  Zrelaksowane, choć trochę zmęczone, ale z dobrymi humorami naszą wędrówkę zakończyłyśmy w parku, który znajduje się w miejscu dawnego rynku.

Trasa spaceru ze szkoły do tego miejsca wyniosła 10.05 km .

Serdeczne podziękowania dla p. Marka Kuny za oprowadzenie nas i przybliżenie historii naszej małej ojczyzny.