Zespół Szkół Zawodowych Nr 1
im. mjr. Henryka Dobrzańskiego
w Bychawie

Leonardo da Vinci

Leonardo da Vinci

Program Unii Europejskiej „Leonardo da Vinci”
Jest to program z zakresu kształcenia zawodowego. Ma na celu rozwijanie jakości, innowacyjności i wymiaru europejskich systemów kształcenia zawodowego poprzez współpracę międzynarodową. Koncentruje się na połączeniu teorii z praktyką, a co za tym idzie – wzmocnieniem więzi między światem edukacji i pracy.
Zespół Szkół Zawodowych nr 1 im. mjr H. Dobrzańskiego w Bychawie zgłosił projekt do konkursu w ramach programu Unii Europejskiej „Leonardo da Vinci” z zakresu kształcenia zawodowego pt. „Doskonalenie umiejętności naprawy samochodów i nauka przedsiębiorczości”. Projekt został pozytywnie oceniony i zakwalifikowany do dofinansowania w 100% przez Unię Europejską. W ramach tego projektu młodzież z klas trzecich i czwartych Technikum Samochodowego będzie miała niepowtarzalną szansę odbycia 3 tygodniowego stażu we Francji w miejscowości Nantes w nowoczesnej szkole samochodowej i w zakładach naprawczych Citroen oraz Peugeot. Wyjazd jest planowany od 10 III 2006 do 2 IV 2006r.

Opis projektu:
Uczestnikami projektu są uczniowie klas trzecich i czwartych Technikum Mechanicznego o specjalności – „naprawa i eksploatacja pojazdów samochodowych”. Uczniowie mają w programie nauczania, odbycie praktyki zawodowej w zakładach pracy.
Marki Citroen, Peugeot są na Lubelszczyźnie popularne. Jest konieczne, żeby młodzież nauczyła się serwisować i naprawiać w/w marki samochodów, co w przyszłości zaowocuje kontynuacją nauki w tym zawodzie – podjęciem studiów wyższych, a następnie zakładaniem własnych serwisów samochodowych. Wyjazd młodzieży pochodzącej z wiejskich rodzin będzie dla niej okazją na wyrównanie szans. Młodzież ta poprzez wyjazd do Francji nabierze odwagi, nauczy się przedsiębiorczości i pozna realia ekonomiczne w innym kraju Unii Europejskiej. Projekt będzie realizowany w nowoczesnej szkole zawodowej w Nantes (580 tysięcy mieszkańców), która posiada bazę technologiczną wyposażoną w profesjonalny sprzęt do napraw i obsługi samochodów Citroen Peugeot. Warsztaty ZSZ w Bychawie posiadają w miarę nowoczesne urządzenia do napraw i diagnostyki samochodów (m.in. Okręgowa stacja kontroli pojazdów, dział napraw elektroniki pojazdowej). Szkoła profesjonalna „La Chauviniere” w Nantes posiada w swoich warsztatach samochody marki Citroen, Peugeot przeznaczone tylko do demontażu i montażu w ramach ćwiczeń dydaktycznych. Nasi uczniowie mogliby tam w pełni realizować program praktyki zawodowej. Pobyt opiekunów uczniów (nauczycieli przedmiotu naprawa i obsługa pojazdów samochodowych, przedsiębiorczości) przyczyni się do transformacji i adaptacji europejskich systemów kształcenia i szkolenia w regionie lubelskim. Pozwoli zredukować opóźnienia wynikające z niedawnego wejścia Polski w struktury Unii Europejskiej. Projekt odbędzie się w warsztatach szkoleniowych „Lycee Professionnel La Chauviniere” w Nantes i w zakładach naprawczych Citroen-Peugeot. Partner jest bardzo zaangażowany w wymianę z naszą szkołą. Pragnie umocnić i skonkretyzować więzi przyjaźni z Polską nie tylko na poziomie szkoły, ale także całego regionu aglomeracji Nantes. Wynika to stąd, że miasteczko Bychawa i La Chapelle sur Erdre są od 2000 roku miastami bliźniaczymi – została podpisana umowa o współpracy i przyjaźni.

Cele projektu:
Poznanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych stosowanych podczas napraw samochodów Citroen i Peugeot. Nabycie nowych kompetencji i umiejętności poprzez uczestnictwo w stażu. Poznanie metod organizacji pracy przedsiębiorstwa innego kraju Unii Europejskiej. Inspiracja procesów innowacyjnych w naszej szkole i szkołach regionu. Kształtowanie przedsiębiorczości w celu zwiększenia szans zatrudnienia. Zdobycie doświadczenia zawodowego, które wzmocni konkurencyjność naszej szkoły w regionie i pomoże w jej promocji.
– Integracja młodzieży na zajęciach praktycznych.
– Zapoznanie się z bazą dydaktyczną szkoły francuskiej.
– Ćwiczenia w naprawach samochodów Peugeot (206 406 407 607) i Citroen (XM, Saxo C3 C5) – naprawy silnika, skrzyni biegów, zawieszenia, układu hamulcowego, układu kierowniczego itd.
– Nauka budowy i zasady działania nowoczesnych rozwiązań w samochodach na podstawie modeli i plansz dydaktycznych.
– Nauka i ćwiczenie umiejętności obsługi urządzeń do diagnostyki i kontroli pojazdów.
– Podłączanie osprzętu elektronicznego do pojazdu, umiejętność diagnozowania układów elektronicznych w samochodzie. Analiza i wyciąganie prawidłowych wniosków na podstawie otrzymanych wyników pomiarów.
– Diagnozowanie pojazdów pod kątem spełniania norm ekologicznych (emisja spalin, odpowiednie płyny eksploatacyjne, hałas).
– Poznanie przedsiębiorczych zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej, i kształtowanie postaw innowacyjnych.
– Zapoznanie się z realiami ekonomicznymi dużego miasta we Francji.

Nasz partner:
LE LYCEE PROFESSIONNEL LA CHAUVINIERE w Nantes
Jest to nowoczesna średnia szkoła zawodowa o następujących kierunkach kształcenia: – naprawa pojazdów samochodowych
– lakiernictwo samochodowe
– blacharstwo samochodowe
– elektrotechnika
– energetyka
– technologie komputerowe

Szkoła posiada warsztaty szkolne, które podzielone są na trzy części:
– naprawy samochodów klientów
– działy ćwiczeniowe demontażu i montażu samochodów przeznaczonych tylko do celów dydaktycznych (Peugeot Citroen)
– weryfikacja i naprawa podzespołów

Strona przyjmująca zapewnia uczestnikom stażu szkolenie zawodowe praktyczne w swoich warsztatach szkolnych oraz w zakładach Citroen – Peugeot z aglomeracji Nantes razem z uczniami francuskimi. Szkolenie to będzie kładło również szczególny nacisk, na nowe technologie kontroli i realizacji systemów, celem osiągnięcia europejskich norm w dziedzinie emisji spalin przez pojazdy samochodowe.

Staż uczniów we Francji

„Leonardo da Vinci” w Bychawie
Pracownicy szkoły z małej 5 tysięcznej miejscowości jakim jest Bychawa, chcąc udoskonalić kształcenie zawodowe, odważyli się podjąć nowe wyzwanie edukacyjne i chcąc przygotować swoich absolwentów do pracy na europejskim rynku podjęli współpracę z Krajową Agencją Programu „Leonardo da Vinci” Program ten jest programem Unii Europejskiej, który wspiera i finansuje wymianę i staże osób w trakcie szkolenia zawodowego oraz osób odpowiedzialnych za szkolenie. Ten program stworzyła Komisja Europejska w 1994 roku. Jego głównym celem jest poprawa jakości kształcenia zawodowego.

Realizując projekt pod tytułem „Doskonalenie umiejętności naprawy samochodów i nauka przedsiębiorczości” wysłaliśmy w marcu 2006 roku grupę 21 uczniów z technikum mechanicznego o specjalności obsługa i naprawa pojazdów samochodowych na trzytygodniowy staż zawodowy do Francji. Staż odbywał się w bardzo dużej i nowoczesnej szkole zawodowej w Nantes, która to szkoła zapewniła bardzo wysoką jakość odbytego stażu przez naszych uczniów.

Celem stażu było:
-poznanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych stosowanych podczas napraw samochodów Citroen, Peugeot
-nabycie nowych kompetencji i umiejętności poprzez uczestnictwo w stażu
-poznanie metod organizacji pracy przedsiębiorstwa innego kraju Unii Europejskiej
-inspiracja procesów innowacyjnych w naszej szkole i szkołach regionu
-zdobycie nowego doświadczenia zawodowego, które wzmocni konkurencyjność naszej szkoły w regionie.

Przygotowania do stażu
W przygotowanie i realizację tego projektu zaangażowało się Grono Pedagogiczne na czele z p. Dyrektorem Adamem Biaduniem oraz z autorkami tego projektu p. Lidią Gruda nauczycielką j. francuskiego i p. Jadwigą Grzesiak nauczycielką j. polskiego oraz nauczycielami zawodu p. Mirosławem Głazikiem kierownikiem warsztatów szkolnych i p. Andrzejem Pietrzakiem nauczycielem przedmiotów zawodowych. Praca nad przygotowaniem projektu trwała kilka miesięcy. Należało wypełnić wiele dokumentów nie było to takie trudne, ponieważ wszelkie wzory dokumentów znajdowały się na stronie internetowej Biura Koordynacji Kształcenia Kadr w Warszawie.

Napisaliśmy założenia projektu jego treść merytoryczną, przedstawiliśmy do zatwierdzenia do Krajowej Agencji Programu „Leonardo da Vinci” Następnym etapem był wybór beneficjentów , mogli pojechać tylko ci z najlepszymi wynikami ze wszystkich przedmiotów zawodowych. Spośród około 80 uczniów z czterech klas starszych o profilu samochodowym wybraliśmy tych 21 z najlepszymi ocenami, których czekało duże wyzwanie. Dwa razy w tygodniu od września do marca uczestniczyli w zajęciach doskonalących znajomość języka francuskiego oraz w przygotowaniu kulturowym. Uczniowie zapoznali się ze słownictwem zawodowym oraz nauczyli radzić sobie w różnych sytuacjach, które mogłyby im się przydarzyć we Francji.

Praktyka we Francji
Uczniowie odbywając staż byli podzieleni na trzy siedmioosobowe grupy. Dwie grupy miały zajęcia na warsztatach szkolnych a trzecia odbywała zajęcia indywidualnie w 7 zakładach naprawczych porozrzucanych po całej aglomeracji Nantes w Bretanii. Były to różne zakłady bardzo nowoczesne i dobrze wyposażone. Grupy zmieniały się co tydzień. Uczniowie doskonalili swoje umiejętności na nowoczesnych samochodach takich jak Peugeot,206,406, 607,Citroen C2,C5,Saxo,Xantia,Renault Laguna. W zakładach naprawczych mieli okazje naprawiać rożne inne marki Audi, BMW, Fiat Punto, Mercedes. Zarówno na warsztatach szkolnych jak i w zakładach uczniowie wykonywali różne naprawy na samochodach typu demontaż, weryfikacja i montaż silnika, układu rozrządu, wszelkiego typu regulacje np: zbieżność kół, luzy zaworowe, naprawa kolumny MC Phersona oraz układu hamulcowego, Także w szkole przeprowadzali symulacje usterek na nowoczesnym sprzęcie Diag 2000 czy Lexia. Oczywiście uczniowie wykonywali bardzo wiele innych interesujących napraw związanych z serwisowaniem samochodów. Mieli niepowtarzalną okazję zobaczenia linii produkcyjnej samochodów Peugeot 407 oraz Citroen C5 w fabryce w Rennes. Zapoznali się z funkcjonowaniem zakładu i jego relacjami pracowniczymi. Przekonali się jak bardzo dba się o pracowników, jak dużo kobiet pracuje przy produkcji samochodów. Dowiedzieli się że dziennie z linii produkcyjnej schodzi 1000 aut gotowych do drogi i jak bardzo jest to nowoczesna linia produkcji w takiej fabryce.

W trakcie stażu beneficjenci poznali również system kształcenia mechaników samochodowych we Francji, co stworzyło możliwość porównania modelu przygotowania zawodowego w obu krajach.

Efektem wyjazdu na staż do Francji jest uzyskanie przez uczestników unijnego dokumentu EUROPASS MOBILNOŚĆ w języku polskim i francuskim. Jest to certyfikat z wykazem nabytych umiejętności , który umożliwi znalezienie lepszej pracy zarówno w kraju jak i za granicą. Realizacja tego projektu jest początkiem wykorzystania szans jakie daje Unia Europejska młodemu człowiekowi.

Inne atrakcje
W wolnych chwilach uczniowie zwiedzali przepiękne miasto Nantes, jego zabytki i muzea.Mieli okazję podziwiać wybrzeże Oceanu Atlantyckiego, oraz miasta nad nim położone np. port Saint-Nazaire, czy średniowieczne miasto Guerande. Było bardzo wiele spotkań i wspólnych pikników, na których odbywały się degustacje francuskich potraw np. ostryg, serów i przepysznych francuskich naleśników. Kuchnia francuska przypadła wszystkim do gustu, chociaż już na sam koniec chłopcy stwierdzili,że tęsknią za kanapkami z wędliną na śniadanie zamiast konfitur, bagietki, mleka z płatkami kukurydzianymi.Jak na samochodziarzy przystało, partner zorganizował im wizytę w niesamowitym muzeum samochodów w Loehac. Było bardzo wiele eksponatów do podziwiania i można było prześledzić historię pojazdów.

Powrót do Bychawy
Po powrocie uczniowie byli oczarowani tym krajem, jego kulturą i obyczajami a przede wszystkim bogatsi o nowe doświadczenie zawodowe. Cała grupa uważa że program został zrealizowany w 100 procentach. Chociaż przed wyjazdem nie kryli niepokoju przed pobytem za granicą. Obawiali się przede wszystkim samodzielnego dojeżdżania do zakładów pracy, ale to okazało się bajecznie proste gdyż komunikacja miejska we Francji jest doskonale oznakowana, nie można było się zgubić. Uczniowie życzyliby sobie takiego oznakowania również w Polsce – kiedy t na każdym przystanku i we wszystkich środkach transportu znajduje się czytelna mapka gdzie się znajdujemy.

W czasie debaty szkolnej, która odbyła się po powrocie, były pokazywane zdjęcia oraz film ze stażu. Zadawano również pytania stażystom. Oto niektóre z nich i odpowiedzi:

Co ci się najbardziej podobało we Francji?
Uczeń – Darek M. – Mnie we Francji najbardziej podobało się miasto Nantes, bardzo czyste i zadbane, dużo miłych i uśmiechniętych ludzi.

Uczeń Marcin M. – Urzekła mnie wysoka kultura osobista Francuzów, kierowcy zawsze zatrzymują się przed przejściem dla pieszych. Mimo wielu ras jakie tam zamieszkują są narodem tolerancyjnym i bardzo życzliwym.

Jakie dostrzegacie różnice w pracy?
Uczeń Rafał K. – Różnica polega na tym że Francuzi są powolni ale dokładni wręcz precyzyjni. Do wszelkiego rodzaju napraw stosują więcej specjalistycznych narzędzi. W pracy panuje miła atmosfera oraz porządek na stanowisku roboczym. Nasi koledzy we Francji uczą się na nowych samochodach.

Czy to czego nauczyłeś się w czasie stażu będziesz mógł wykorzystać w przyszłości?
Uczeń Emil M. – Wyjazd na staż pomógł mi nabrać pewności siebie. Poznałem nowoczesne metody napraw i sprzęt oraz udoskonaliłem słownictwo techniczne. Doświadczenie i umiejętności jakie zdobyłem na tym stażu pomogą mi w realizacji planów zawodowych w przyszłości.

Projekt jest w fazie rozliczania. Beneficjenci musieli przedstawić raport, w którym opisali swoje wrażenia i spostrzeżenia z pobytu we Francji. Na pytanie co sądzą o programie „Leonardo da Vinci” wszyscy zgodnie odpowiadają, że warto korzystać z tego programu i że dla nich uczniów z niewielkiej miejscowości to była pierwsza wspaniała okazja do pobytu za granicą dzięki któremu zobaczyli i nauczyli się wielu rzeczy.

Zachęcamy innych do korzystania z programu i tworzenia własnych projektów bo naprawdę warto

Lidia Gruda, Andrzej Pietrzak, Mirosław Głazik